Автомобилните компании опитват да се спасят като се превърнат в технологични

Ако не можеш да ги победиш, присъедини се

Мартин Дешев,
mercedes изкуствен интелект

Mercedes-Benz

П рез последните години автомобилите започнаха да се развиват все повече в сферата на технологиите. Днес модерните коли са своеобразни смартфони на колела.

Това описание може и да се е превърнало в клише, но има защо. Все повече коли имат по няколко дисплея, предлагат различни приложения, интернет връзка, все по-умни функции. Някои дори вече имат интеграция и с изкуствен интелект като ChatGPT. Други пък разполагат и със свои умни гласови асистенти.

Всичко това не е случайно. Всъщност е част от стратегия, която започват да прилагат все повече компании, съобщава AutoBlog. Изданието отбелязва, че автомобилните производители в момента са в доста труден период.

През последните години браншът е притиснат от поредица от кризи. Точно, когато всичко беше наред, започна пандемията, която срина продажбите. След като ситуацията беше овладяна, недостиг на чипове забави производството на много коли.

Таман казусът беше решен и започна финансова криза с висока инфлация, ръст на разходите и на цените на материалите. През цялото време има и несигурност и неяснота как точно ще бъде реализиран електрическият преход и все повече производители отлагат плановете си. А сега започва и нова търговска война.

Затова производителите търсят нови източници на доходи. Един от тях са технологиите. Компаниите започват да се надпреварват да разработват не само нови коли, но и технологии за тях, които след това да продават и на други фирми.

Lucid е една от първите, които ясно заявиха тази си амбиция. Наскоро изпълнителният ѝ директор Питър Роулинсън обяви по време на конференцията BloombergNEF Summit, че Lucid вижда бъдеще, в което компанията ще получава по-голямата част от доходите си от лицензи за своите технологии, а не от продажба на автомобилите си.

Той заявява, че иска 80% от приходите на Lucid да са от лицензи, а самите автомобили са по-скоро като „витрина на магазин“, която демонстрира технологиите. Стратегията вече действа, като Aston Martin сключи договор за 450 млн. долара с Lucid за лицензиране на батериите и електромоторите на компанията.

Tesla е друга компания, която също не крие технологичните си амбиции. Те също стават много важни за нея, особено след като в момента тя е в криза и отчита спад на продажбите си за пръв път. Макар мнозина да отдават „заслугата“ за това на Илон Мъск и неговите политически пристрастия, всъщност Tesla си има проблеми от доста време и на компанията ѝ е трудно да отговори на конкуренцията.

Затова технологиите, особено изкуственият интелект, са новата задача за Tesla. Сред тях са новото Robotaxi, хуманоидният робот Optimus и др. Засега нито един от тези проекти не носи пари, но амбицията на Tesla е скоро това да се промени.

Rivian и Volkswagen също наскоро се съюзиха, като ще направят мащабен проект на стойност 5,8 млрд. долара. Чрез него VW ще има достъп до електрическата архитектура на Rivian, а Rivian – до производствения опит на Volkswagen. Германският концерн иска да обърне по-голямо внимание на т.нар. софтуерно-дефинирани автомобили, които могат да се обновяват и променят чрез софтуер и да се адаптират още по-добре към нуждите на собственика.

Подобни амбиции имат другите големи производители. Mercedes наскоро обяви интеграция с изкуствения интелект на Google, a BMW и Hyundai се надпреварват с нови  инфотейнмънт системи и холограмни дисплеи. GM и Ford също усилено работят по софтуерни проекти.

В голяма степен всички тези усилия са мотивирани от възхода на китайските производители. Именно те превърнаха технологиите в основен акцент на своите автомобили, като за китайските клиенти цифровите услуги са дори по-важни от мощността и двигателя. Стратегията очевидно е успешна и останалите производители нямат избор освен да я последват.

технологични решения технологии автомобили коли